Авторы публикации
• "Майбутній світовий устрій формується на наших очах. І в цьому світовому устрої ми повинні вислухати всіх, взяти до уваги кожну точку зору, кожен народ, суспільство, культуру, кожну систему світоглядів, ідей та релігійних уявлень, не нав'язуючи нікому єдиної істини, і тільки на цій підставі, розуміючи свою відповідальність за долю – долю народів, планети, будувати симфонію людської цивілізації”. - Як ви думаєте, хто це сказав?
• Більшість експертів відповіли б, що це сказав глава Китаю Сі Цзіньпін.
Але ні. Про це сказав президент РФ В. Путін під час виступу на підсумковій сесії засідання дискусійного клубу «Валдай».
• Адже концепція "Спільнота єдиної долі людства" - Сі Цзіньпіна, запропонована генеральним секретарем ЦК КПК Сі Цзіньпіном у листопаді 2012 року на 18-му Всекитайському з'їзді КПК, пізніше презентована в ООН, є одним з ідеологічних стрижнів сучасного Китаю. Це «Дадзібао» можна побачити у багатьох публічних місцях у КНР. Коріння китайського підходу лежить у конфуціанстві, хоча тут можна знайти зв'язок і з іншими світовими релігіями.
І те, що сказав В.Путін, фактично висуваючи свою ідею антиліберальної глобалізації, дивним чином перегукується з китайським підходом. Є й інші примітні збіги, які, щоб не перевантажувати текст, ми не будемо тут аналізувати.
• Загалом, якщо проаналізувати інтерв'ю В. Путіна, воно складається з двох частин. Перша частина — це виправдання/пояснення, чому Росія зробила вторгнення в Україну: це війна на попередження; звинувачення Заходу у неоколоніалізмі; ігнорування інтересів РФ, створення військової кризи безпеки, наявність ворожих планів щодо руйнування Росії тощо. Це все традиційна риторика, яку останнім часом ми чуємо від В. Путіна і від російських лідерів, тут не було нічого нового.
• Але що дозволяло прес-секретарю президента РФ Д. Пєскову та іншим російським коментаторам анонсувати цю промову В.Путіна як концептуальну? Концептуальною ця мова може вважатися лише з тієї точки зору, що В. Путін вперше не тільки критикує, а й пропонує російську модель глобалізації.
• В. Путін каже, що ліберальна політична глобалізація за західними лекалами вела передусім до уніфікації та підпорядкування інших країн США та їх союзникам з використанням технологічних, економічних, політичних та військових інструментів. Така глобалізація є злом для Росії та інших незахідних країн. Тому що вона перетворювала решту світу на сировинну базу для "золотого мільярда" (претендувати на місце, в якому РФ більше не буде).
• І ця ліберальна глобалізація має бути змінена та трансформована у більш справедливу міжнародну "інтеграцію", яка передбачає повагу та рівноправне ставлення до різних моделей політичного управління, традицій, культур тощо. Втручання у внутрішні відносини інших країн неправильно.
• Ця конвергенція, зрештою, має призвести до створення «великих просторів» (термін німецького філософа Карла Шмітта) об'єднань держав, які мають стати основою нового багатополярного світоустрою.
• При цьому Організація Об'єднаних Націй (ООН) може бути збережена та розширена за рахунок участі країн Азії, Африки та інших, а Європа та США мають змиритися зі своїм новим статусом вже більше не глобальних лідерів.
• Вимушений відворот РФ від «золотого мільярда» дивовижним чином перегукується з китайським баченням і китайськими політичними ідеями, і за задумом Москви, напевно, повинен подобатися елітам і консервативним товариствам «другого» та «третього» світу – насамперед в Азії, на Близькому Сході, Латинській Америці та Африці.
Наскільки ці ідеї синхронізовані між РФ і КНР — чи є вони спільною платформою, чи це просто однодумність, чи РФ намагаються «сподобатися» Китаю покаже лише час.
Руслан Бортнік, директор УІП